21 Dec 2011

Prawn Dancing Recipe

Hiiiii.... :))

I'm back with one simple recipes which everyone can do it! Ok, sebenarnya saya tgk resepi ni dalam tv3 dan kebetulan ada bahan yg cukup pulak, so saya try la untuk makan tengahari. Resepi ni masam-masam manis, jom tgk apa bahan-bahan yg diperlukan..

Bahan-bahan :

  • 5 ekor udang (di potong skit di bahagian tengahnya dan jangan buang kulit di ekor)
  • Garam
  • Serbuk lada hitam / Italian seasoning
  • Tepung jagung
  • Sedikit perahan air limau nipis
  • 2 tsp Susu krimer pekat



Cara-cara :

Gaul udang tadi dengan sedikit garam dan serbuk lada hitam atau mcm saya suka guna italian seasoning, ada campuran tyhme, rosemary,oregano, mmg bau sedap dan pedas2 skit..lepas gaul tu celupkan udang tu dalam tepung jagung untuk di goreng. Goreng tu mmg dalam 2 minit je, biar warna kuning keemasan, lepas goreng tu akan nampak mcm tempura skit.. 

       Jom kita buat sos dia pulak.. Ambil 2 tsp susu pekat krimer tadi dan masakkan atas kuali yang low flame, kacau2 sampai nampak cair skit, lepas tu masukkan la air perahan limau tadi sampai sebati. Nanti hiaskan udang tu bertingkat2 atas plate dan tuangkan sos tadi atas udang biar meresap sikit rasanya tu..Mengikut idea saya, boleh jugak kalau dicucuk udang tadi dengan toothpick pastu letak cantik2 atas pinggan dan sos dituangkan atas tu, ni kalau untuk ramai, sesuai la kan...lepas masuk mulut tu hmmmmm sedap rasanya, smthing diffrent la kan, daripada asyik try pedas jer..:P  Selamat Mencuba......... :))

No comments:

Post a Comment